KIM IL SUNG: O ideji Đuče
1. O IDEJI ĐUČE
(From ON THE PRESENT POLITICAL AND ECONOMIC POLICIES OF THE DEMOCRATIC PEOPLE’S REPUBLIC OF KOREA AND SOME INTERNATIONAL PROBLEMS *Answers to Questions Raised by Newsmen of the Japanese Newspaper Yomiuri Shimbun, January 10, 1972)
Molili ste da detaljno objasnim. ideju Đuče.
Daću Vam sažet odgovor.
Mislim da ćete steći jasniju predstavu o tome, ako pročitate nekoliko mojih knjiga o ideji Đuče.
Ideja Đuče je jedina rukovodeća ideja naše Partije i vodeće načelo u svim delatnostima Demokratske Narodne Republike Koreje. Držeći se ideje Đuče kao nepokolebljivog vodećeg načela u revoluciji i izgradnji, temeljno je uspostavljamo u svim domenima.
Uvesti Đuče, znači imati stav gospodara prema revoluciji i izgradnji u sopstvenoj zemlji. Drugim rečima, to znači ovaploćenje nezavisnosti i kreativnosti, da se svi problemi revolucionarne borbe i rada na izgradnji rešavaju, pre svega, sopstvenim snagama, polazeći od nezavisnog i kreativnog stanovišta i u skladu sa specifičnim prilikama sopstvene zemlje.
Revolucija se ne može ni izvoziti, ni uvoziti. Stranci ne mogu umesto nas da sprovedu revoluciju. Gospodar revolucije u svakoj zemlji je sam narod te zemlje, a odlučujući činilac pobede u revoluciji je moć same zemlje.
Šta više, kako revolucionarni pokret radničke klase i narodnih masa krči sebi put, tako se javljaju sve brojniji i novi, teški komplikovani problemi koji su ranije bili nepoznati.
Da bi se u svakoj zemlji izvojevala revolucija, niko drugi, nego sam narod te zemlje, njen gospodar, mora da se založi i da se bori, da misli i da sudi o svim problemima koji se javljaju u toku revolucije i izgradnje, koristeći se sopstvenim umom i treba rešavati probleme sopstvenim naporima, u skladu sa stvarnim uslovima u zemlji. Samo tako se može uspešno ostvariti revolucija i izgradnja.
Na taj način, Ideja Đuče od svakog zahteva da revolucija svoje zemlje bude žiža svog mišljenja i revolucionarne prakse. Revoluciju i izgradnju sprovode ljudi. Zbog toga, da bi revolucija pobedila, ljudi moraju da imaju ispravno revolucionarno gledište o svetu, a s tim u vezi važno je da imaju koncept i gledište za nastavljanje revolucije i izgradnje svoje zemlje, uz osećaj odgovornosti, kao njen gospodar.
Ideja Đuče se zasniva na tim zahtevima revolucije.
Uvođenje Đuče postavilo nam se .kao specifično važan problem. Od davnina u svesti nekih ljudi u našoj zemiji pojavio se lakejski koncept servilnosti prema velikim zemljama da ne veruju u sopstvenu snagu, već da bezuslovno obožavaju druge i da služe velikim zemljama. Oni koji su bili zaraženi ovim konceptom vodili su, uz podržavanje od strane njihovih gospodara, samo sektaške prepirke ugledajući se na druge, čak i kada je opstanak zemlje bio u pitanju, ne pokušavajući da krizu prevaziđu sopstvenim naporima i uz čvrsto oslanjanje na svoj narod. Na kraju, naša zemlja je pala u ropstvo stranaca.
Servilnost prema velikim silama nije čak ni kasnije iskorenjena, pa je, propraćena dogmatizmom, nanela velike štete razvoju revolucije u našoj zemlji. Osnovni razlog za slom nacionalističkog pokreta i neuspeha doživljenog na početku komunističkog pokreta u našoj zemlji, leži baš u servilnosti prema velikim silama i frakcionaštvu koje je iz njega proizlazilo.
Mnogobrojni takvi primeri postoje ne samo u našoj, nego i u drugim zemljama. U drugim zemljama pojavili su se frakcionaši, koji u narodnooslobodilačkom i komunističkom pokretu nisu zauzeli stanovište motivisano idejom Đuče i koji su prihvatili i sledili ideološke trendove stranih zemalja i umnogome ometali razvoj Revolucije.
Iz toga izvukli smo ozbiljnu pouku da kada se neko preda servilnosti prema velikim silama postaje budala, i da kada se nacija oda servilnosti - njena zemlja propada, a kada se Partija oda servilnosti onda upropašćuje revoluciju.
Ako neko, zaokupljen servilnošću prema velikim silama, slepo sledi druge i radi isto što i oni, ne može da nađe uzrok svoje greške, niti način da je ispravi, ako je napravi. Međutim, kada neko sudi o svim pitanjima koristeći se svojom sopstvenom glavom i reši ih u skladu sa stvarnim prilikama u svojoj zemlji, biće sposoban ne samo da uspešno izvodi revoluciju i izgradnju, nego i da odmah nađe uzrok greške i da je ispravi, ako je napravi.
Poučeni ovim istorijskim iskustvom, korejski revolucionari rešili su da tokom revolucionarne borbe ne upadaju u servilnost prema velikim silama već da izgrade nezavisnu i u pravom smislu te reči suverenu državu, na bazi ideje Đuče, kada će se u budućnosti osnivati nova domovina. Ovo je u prošlosti bila jednodušna težnja korejskih revolucionara.
Uvođenje Đuče se neizbežno postavljalo kao problem od sve većeg značaja za nas u uslovima, kada je - usled američke imperijalističke okupacije Južne Koreje posle Petnaestoavgustovskog oslobodenja - revolucija na.še zemlje dobila složen i naporan karakter, kada su obožavanje i servilnost prema Sjedinjenim Američkim Državama, strah od njih i potčinjavanje njima bili usađivani u Južnoj Koreji, čak uz širenje iluzija o japanskom militarizmu.
Smatrajući pitanje uspostavljanja ideje Đuče kao ključni problem od koga zavisi sudbina revolucije i izgradnje, mi smo u toku čitavog perioda, pa sve do sada, razvijali beskompromisnu borbu protiv servilnosti prema velikim silama i dogmatizma i za čvrsto uspostavljanje Đuče. Ovom istorijskom borbom postigli smo kompletnu duhovnu emancipaciju našeg naroda od jarma servilnosti prema silama koja je dugo vremena nagrizala svest nacionalne nezavisnosti i kreativne mudrosti. Ideja Đuče je temeljno utkana u sva područja revolucije i izgradnje u našoj zemlji - članovi naše Partije, rukovodeći kadrovi, naš narod, naoružavaju se potpuno idejom Đuče, ni najmanje se ne kolebaju bez obzira na to kakav vetar duva u drugim zemljama i nikako ne padaju pod njegov uticaj. Ideologija našeg naroda je vrlo zdrava.
Pitali ste me u čemu se sastoje suštinske tačke naše politike, zasnovane na ideji Đuče.
Sva unutrašnja i spoljna politika naše Partije zasniva se na ideji Đuče i proističe iz nje. Ideja Đuče čini osnovu za konkretne mere, kao i za linije i poIitiku u političkoj, privrednoj, kulturnoj, vojnoj oblasti i drugim.
Ideja Đuče je, pre svega, utelovljena u liniju samostalnosti u nezavisnosti u privredi i samoodbrane u odbrani zemlje.
Politička samostalnost je osnovni kriterijum suverene i nezavisne države. Samo ako se potpuno ostvaruju prava na samoopredeljenje u politici, svaka nacija može obezbediti potpunu nezavisnost svoje zemlje.
Mi smo samostalno zasnovali i dalje zasnivamo sve linije i politiku na ideji Đuče. Mi ne delujemo po nečijim naredbama, uputstvima, niti slepo prihvatamo ili kopiramo stvari drugih zemalja. Celokupna politika koju je naša Partija odredila i primenila od dana oslobođenja do danas nije niodkud kopirana, nego smo je mi sami razradili ,na stvaralački način sa stanovišta motivisanog idejom Đuče, u skladu sa zahtevima razvoja revolucije naše zemlje.
Ovo ne znači da se uopšte ne obaziremo na revolucionarni pokret drugih zemalja i na njegova iskustva. Kada uzimamo u obzir tuđa iskustva, činili smo to pravilno i kreativno primenjivali univerzalne principe marksizma-lenjinizma, prilagođavajući ih stvarnim uslovima naše zemlje; polazeći pritom sa stanovišta motivisanog idejom Đuče. Zbog toga, nismo pravili greške i bili smo sposobni da revoluciju i izgradnju usmeravamo ispravno. Polazeći sa stanovišta motivisanog idejom Đuče, sva pitanja rešavali smo potpuno u skladu sa stvarnim uslovima naše zemlje.
Navešću za ovo jedan primer. Istakli smo osnovnu Iiniju socijalističke privredne izgradnje koja se sastoji u davanju prioriteta razvoju teške industrije, uz istovremeni razvoj lake industrije i poljoprivrede, čiji je cilj jedinstveno rešenje zadatka da se postave temelji nezavisne nacionalne privrede i obezbedi brzo poboljšanje života osiromašenog naroda, u uslovima opšte razorenosti svega u ratu. Ova originalna linija razrađena je na osnovi ispravnog razmišljanja o zahtevima privrednog razvitka u našoj zemlji, uz kreativno razvijanje marksističkolenjinističke teorije.
Na osnovi ispravne procene specifičnih uslova naše zemlje, utvrdili smo i liniju kooperativizacije poljoprivrede koja se odnosi na preobražaju privredne forme pre tehnološke rekonstrukcije i izgradili smo liniju socijalističkog preobražaja kapitalističke trgovine i industrije. Ovakve linije su kreativne i nepoznate u drugim zemljama. Kada je naša Partija postavila ove linije i kurseve, oni koji. su zadojeni servilnošću prema velikim silama i dogmatizmom, nipodaštavali su ih, govoreči da „o njima nema pomena ni u kojoj knjizi" i da „nikad niko nije pokušao da tako radi" Međutim, ispravnost ovih kurseva dokazana je stvarnošću u našoj zemlji, koja je za kratko vreme postala industrijska država sa razvijenom ,socijalističkom poljoprivredom.
Išli smo različitim putem od drugih zemalja što se tiče naše politike i u vezi inteligencije.
Zbog toga što su pod ,kolonijalnom dominacijom japanskog imperijalizma intelektualci u našoj zemlji bili podvrgnuti nacionalnom ugnjetavanju i diskriminaciji, oni su — iako su u prošlosti bili imućni — prožeti nacionalnim revolucionarnim duhom.
Što se tiče starih intelektualaca koji su dobili staro obrazovanje i radili u buržoaskom ili feudalnom društvu, odredlli smo politiku izvođenja revolucije zajedno s njima, tako da smo ih u praksi revolucije prevaspitali i preobrazili ukoliko služe narodu i razvoju nacije. Tako su se oni preobrazili u revolucionarne intelektualce koji služe stvari revolucije radničke klase. Oni su do sada obavili veliki posao. I danas oni rade verno.
Linija paralelnog izvođenja privredne i odbrambene izgradnje za istovremeno jačanje privredne moći i odbrambenog potencijala zemlje, s obzirom na imperijalističke manevre usmerene na agresiju i izazivanje rata, linija i kurs za ujedinjenje zemlje na miran način naporima samog korejskog naroda i bez rnešanja bilo kojih spoljnih snaga posle izbacivanja američkih imperijalističkih agresora iz Južne Koreje, u svim tim originalnim linijama i kursevima utelovljena je ideja Đuče.
Zbog toga je sva politika naše Partije u skladu sa stvarnim uslovima naše zamlje i stremljenjima našeg naroda i zbog toga smo u stanju da čvrsto i bez kolebanja održavamo svoju političku samostalnost bez obzira na smer vetra koji duva.
Privredna nezavisnost čini materijalnu osnovu političke samostalnosti. Zemlja čija privreda zavisi od drugih ne može izbeći da od drugih zavisi i na političkom planu.
Eto, zbog toga smo odmah posle oslobođenja postavili liniju izgradnje nezavisne nacionalne privrede i tu liniju sprovodili uprkos teškoćama.
Izgradnja nezavisne nacionalne privrede sopstvenim zalaganjem nikako ne znači zatvaranje vrata svoje zemlje. Dok smo gradili nezavisnu nacionalnu privredu pod zastavom oslanjanja na sopstvene snage, razvijali smo sa drugim zemljama privredne odnose na osnovu zadovoljavanja uzajamnih potreba i saradnje i na principima potpune jednakosti i uzajamne koristi.
Naša borba je urodila dobrim plodom i zbog toga sada imamo nezavisnu nacionalnu privredu, opremljenu modernom tehnologijom i svestrano razvijenu. Ona je čvrsta garancija političke samostalnosti naše zemlje.
Samoodbrana u odbrani zemlje je vojna garancija za političku samostalnost i privrednu nezavisnast zemlje. Dokle god svet bude podeljen na nacionalne države, a imperijalizam bude prisutan na zemljinoj kugli, ne može se govoriti o nezavisnosti i samostalnosti bez samoodbrambene snage za odbranu svoje zemlje i nacije od strane agresije.
Temeljnom primenom vojne linije samoodbrane, izgradili smo snažnu odbrambenu moć, sposobnu da razbije svaki provokacioni manevar agresora, pouzdano odbrani bezbednost domovine i tekovine revolucije.
Potpunom primenom principa samostalnosti u politici, nezavisnosti u privredi i isamoodbrane u odbrani zernlje, izgradili smo potpuno razvijenu, punopravnu, moćnu i pouzdanu novu socijalističku domovinu za kakvom smo u prošlosti čeznuli. Da nismo uspostavili ideju Đuče, da smo se povijali pod vetrom i igrali kako su drugi svirali, ne bismo mogli ni da se nadamo našim današnjim uspesima.
Neki listovi kapitalističkih zemalja nazivaju socijalističku zemlju koja čuva svoju nezavisnost „nacionalnim komunizmom". Naša ideja Đuče nema ničeg zajedničkog sa tim „nacionalnim komunizmorn" o kojem reakcionari galame.
Ideja Đuče se zasniva na principu „Proleteri celog sveta ujedinite se!" koji je postavio Marks i u potpunoj je harmoniji sa proleterskim internacionalizmom.
Mi se pridržavamo principa koji se sastoji u odbrani i zaštiti samostalnosti na osnovu ideje Đuče i istovremenom jačanju internacionalističkog konsolidovanja saradnje. Samostalnost koju zastupamo nije ni u kom slučaju odvojena od proleterskog internacionalizma. Isto tako kao što ne može biti internacionalizam odvojen od samostalnosti, ne može biti ni samostalnost odvojena od internacionalizina. Nije stav komunista da pod izgovorom očuvanja samostalnosti okreću leđa proleterskom internacionalizmu. Ovo, u stvari, znači posrtanje u nacionalni egoizam.
Danas, mi održavamo odnose sa mnogim zemljama na bazi potpune ravnopravnosti i nezavisnosti.
Nemamo nameru ni da povredimo interese drugih nacija, niti da dozvolimo ikome da gazi prava i dostojanstvo naše nacije. Na principu potpune ravnopravnosti i uzajamnog poštovanja, razvijamo političke i privredne odnose sa svim zemljama, bez obzira na to da li su velike i male, koje zauzimaju prijateljski stav prema našoj.
Samostalnost je, takođe, preduslov za jedinstvo i saradnju među socijalističkim zemljama. Da bi ,se postiglo pravo konsolidovanje, treba da se svi striktno pridržavaju principa samostalnosti. U naporima za postizanje jedinstva i kohezije među socijalističkim zemljama mi se čvrsto pridržavamo naših principa.
Naši su principi, u prvom redu, odupiranje imperijalizmu; drugo, podržavanje narodnooslobodilačkog pokreta u kolonijama i radničkog pokreta u raznim zemljama; treće, stalno napredovanje u socijalizam i komunizam; četvrto, pridržavanje principa nemešanja u unutrašnje stvari drugih, uzajamnog poštovanja, ravnopravnosti i uzajamne koristi. Naše je mišljenje da čak ako i postoje razlike u mišljenju, one treba da ispred ova četiri principa odstupe, radi postizanja jedinstva.
Što se tiče našeg stava prema revolucionarnoj borbi i demokratskom pokretu u drugim zemljama, takođe se striktno pridržavamo principa samostalnosti i nemešanja u njihove unutrašnje stvari.
Partija i narod svake zemlje znaju problem svoje zemlje bolje nego iko drugi. Stoga, prirodno je što Partija i narod tih zemalja moraju da odluče na koji način će voditi revolucionarni pokret u sopstvenoj zemlji. Mi jedino možemo da u granicama svojih mogućnosti podržavamo i hrabrimo pravednu borbu naroda drugih zemalja za nacionalnu i socijalnu emancipaciju. Mi nemamo nameru u nju se mešati, im naturati naše ideje. Mi mehanički ne sledimo tuđi primer, niti tražimo da drugi progutaju naš primer nesažvakan.
Revolucionarni i demokratski pokret koji se danas razvija u mnogim zemljama, može se uspešno razvijati i pobeđivati samo ako partije i narodi u tim zemljama nezavisno razrade ispravnu teoriju rukovođenja i naučne metode borbe, polazeći od stvarnih uslova u njihovim zemljama i sprovedu ih u praksi.